طراحی سایت و سئو سایت

تیم ایران پردازه با بهره گیری از تکنولوژی روز آماده ی ارائه ی خدمات به همشهریان و هموطنان در سراسر کشور می باشد

طراحی سایت و سئو سایت

تیم ایران پردازه با بهره گیری از تکنولوژی روز آماده ی ارائه ی خدمات به همشهریان و هموطنان در سراسر کشور می باشد

  • ۰
  • ۰

با کاهش مصرف چربی و روغن از بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کنیم؟

 

 

 

 

 

 

بیماری‌های قلبی عروقی یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر در دنیا است.۴۰ درصد از مرگ‌ومیرها در کشورهای پیشرفته و ۲۵ درصد در کشورهای درحال‌توسعه ناشی از بیماری‌های قلبی_ عروقی است. در کشور ما نیز بیماری‌های قلبی _ عروقی یکی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر است.

عوامل زیادی در بروز بیماری‌های قلبی عروقی مؤثرند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان اختلال در چربی‌های خون، فشارخون بالا، چاقی، کم‌تحرکی، استرس، فشارهای روحی و روانی، استعمال دخانیات، رژیم غذایی نامناسب و مصرف زیاد روغن و چربی را نام برد.

مصرف زیاد روغن و چربی در برنامه‌های غذایی روزانه علاوه بر این‌که خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد با افزایش دریافت کالری که در بدن به‌صورت چربی ذخیره می‌شود، درنهایت اضافه‌وزن و چاقی را به دنبال دارد. اضافه‌وزن و چاقی زمینه را برای ابتلا به سایر بیماری‌های غیر واگیر ازجمله دیابت و انواع سرطان فراهم می‌کند. کاهش مصرف روغن و چربی و استفاده درست از روغن‌ها نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها دارد.

با رعایت نکات زیر در مصرف چربی و روغن می‌توانید از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کنید:

  • روغن نباتی جامد را حذف کنید و بجای آن از انواع روغن مایع ازجمله رده، آفتابگردان، ذات و زیتون استفاده کنید.
  • غذاهای آماده مثل پیتزا، سوسیس و کالباس، همبرگر، غذاهای سرخ‌کرده حاوی مقادیر زیادی چربی هستند. مصرف این نوع غذاها را به حداقل برسانید.
  • روغن‌زیتون از منابع خوب روغن و حاوی اسید اولئیک فراوان است که مصرف متعادل آن با کاهش کلسترول خون برای سلامت قلب و عروق مفید است.
  • کله‌پاچه و مغز حاوی مقدار زیادی چربی (کلسترول) است و مصرف آن باید بسیار محدود شود.
  • بجای گوشت‌های چرب از گوشت‌های کم‌چرب استفاده کنید و چربی قابل‌رؤیت گوشت را قبل از پخت تا آنجا که ممکن است جدا کنید. قبل از طبخ مرغ نیز پوست آن را جدا کنید.
  • شیر و ماست کم‌چرب (کمتر از ۵/۲ درصد چربی) را جایگزین انواع پرچرب آن کنید

 

محصولات پیشنهادی:

بلک ماسک

برای پیشگیری از افزایش فشارخون به چه نکاتی توجه کنیم؟

نمک خوراکی حاصل ترکیب دو عنصر سدیم و کلر است. اثرات نمک بر فشارخون به علت وجود عنصر سدیم در این ترکیب است. در افرادی که سطح سدیم خون بالا و سطح پتاسیم پایین است خطر افزایش فشارخون که خود مسبب بیماری‌های قلبی و سکته است، افزایش می‌یابد. در حال حاضر مصرف سدیم در جهان در حال افزایش و مصرف پتاسیم در حال کاهش است. سدیم به‌طور طبیعی در انواع غذاها یافت می‌شود. به‌طور مثال در شیر و خامه تقریباً معادل ۵۰ میلی‌گرم در هر ۱۰۰ گرم و در تخم‌مرغ تقریباً ۸۰ میلی‌گرم سدیم در هر ۱۰۰ گرم وجود دارد.

سدیم در غذاهای فرآوری شده به میزان بیشتری وجود دارد. علاوه بر کاهش دریافت سدیم، باید پتاسیم دریافتی که به‌طور طبیعی با مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها تأمین می‌شود، افزایش یابد.

افزایش دریافت پتاسیم در حد توصیه‌شده، فشارخون را کاهش می‌دهد. در حال حاضر در کشور ما نوعی از نمک خوراکی تولید می‌شود که از پتاسیم بجای سدیم در ترکیب آن استفاده‌شده است. این نوع نمک (نمک پتاسیم) فقط در داروخانه‌های کشور جهت مصرف برخی گروه خاص ازجمله افراد مبتلابه فشارخون بالا قابل‌عرضه هست:

نمک پتاسیم برای درمان و جلوگیری از کاهش سطح پتاسیم در افرادی است که به سبب مصرف داروهای مدر یا برخی داروهای دیگر، یا برخی داروهای خاص ممکن است دچار افت پتاسیم خون شوند. این نوع نمک با تجویز پزشک مورداستفاده قرار می‌گیرد.

توجه: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که میزان مصرف سدیم در بالغین باید کمتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم در روز (معادل حدود ۵ گرم نمک) باشد. در سنین پایین‌تر (۱۵-۲ سال) حداکثر میزان توصیه‌شده برای مصرف سدیم معادل میزان توصیه‌شده برای بزرگ‌سالان است که باید بر پایه میزان نیاز کودکان به انرژی تنظیم شود.

برای پیشگیری از افزایش فشارخون و بیماری‌های قلبی عروقی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

  • جوش‌شیرین که ممکن است در انواع نان و کیک به گا رود دارای مقدار زیادی سدیم (عنصر مؤثر نمک) است؛ بنابراین در افرادی که به علت ابتلا به بیماری محدودیت مصرف نمک‌دارند مصرف مواد حاوی جوش‌شیرین هم باید بسیار محدود شود.
  • غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته‌بندی‌شده و آماده دارای مقادیر زیادی نمک هستند، به همین دلیل بهتر است مصرف این مواد غذایی را محدود کنید.
  • میزان نمکی که هنگام پخت به غذا اضافه می‌کنید را کاهش دهید.
  • شیرینی‌های خامه‌ای حاوی چربی زیادی هستند. بجای آن از شیرینی‌های ساده و به مقدار کم استفاده کنید.
  • از کره، سرشیر و خامه کمتر استفاده کنید. این مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی چربی حیوانی است و می‌توان موجب اضافه‌وزن و چاقی و همچنین افزایش کلسترول خون بشوند.
  • در تهیه غذاهایی که نیاز به سرخ کردن ندارند حداقل مقدار روغن و از نوع روغن مایع استفاده کنید.
  • ۹۶/۰۱/۰۳
  • داریوش راد

نظرات (۴)

متن عالی است

 

chenco.ir

متن خوبی بود

 

decorshop.ir

خیلی عالی!!!!!

مرسی از اطلاعات خوبتون

 

rastait.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی